Over de auteur

Leergierig ga ik dit avontuur aan om mezelf te ontwikkelen als ContentSlimmerik. Met liefde voor muziek en vaak te vinden met een boek.

Kom in contact met Lisa

Onderwerpen op deze pagina

  • Wat zijn hashtags?
  • Hoe gebruik je hashtags?
  • Waarom zijn hashtags belangrijk op social media?
  • Hoe vind je de hashtags voor jouw bedrijf?
  • Waar moet je op letten met hashtags?
  • Alles nog even samengevat:

Je ziet ze vaak op social media voorbij komen, #marketing #socialmedia of #bts. De hashtags zijn onmisbaar en belangrijker dan je misschien denkt. Maar wat is een hashtag eigenlijk en wat kun je er mee bereiken? Dit leggen wij je graag uit

Wat zijn hashtags?

Een hashtag is een combinatie van het ‘#’-symbol met een term of (een aantal) woord(en). Het doel van de hashtag is om online dezelfde onderwerpen te bundelen. Het zijn een soort hyperlinks; ze zijn klikbaar en je kunt er op zoeken. Door een hashtag te gebruiken in een social media post, zet je een soort label op dit bericht. Als je op een hashtag zoekt of in een bericht klikt, filtert en toont het platform alle posts ook die deze hashtag bevatten. Volgers kunnen hiermee een onderwerp selecteren dat ze interessant vinden. Op Instagram, Pinterest, TikTok, LinkedIn en Twitter zijn hashtags enorm van belang.

Hoe gebruik je hashtags?

Bij Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken. Het werkt echter beter om 5 relevante hashtags te plaatsen dan 30 hashtags die de zichtbaarheid niet ondersteunen. Daarom zie je vaak maar 2 tot 5 hashtags voorbij komen. Er is geen goed of fout, je wilt alleen niet dat het te druk wordt. Heel veel hashtags kunnen afleiden waar de post over gaat. Bij LinkedIn kun je het beste 3 of 4 hashtags gebruiken. Maak ze vooral specifiek voor je berichten. Zo zijn ze beter vindbaar. Op Twitter hoef je vaak maar 1 of 2 hashtags te gebruiken, om het bereik van je tweet te vergroten.

Waarom zijn hashtags belangrijk op social media?

Het grootste voordeel van het gebruiken van de hashtag is het vergroten van je bereik. Door het gebruiken van hashtags kan je beter zichtbaar worden op social media. Het vergroot de kans dat mensen die jou nog niet volgen jouw post opmerken. Omdat de platforms de hashtags categoriseren is het belangrijk welke hashtags je gebruikt. Mensen die een hashtag volgen kunnen jouw bericht voorbij zien komen zonder dat ze jou volgen. Als je een hashtag gebruikt op social media, zorg er dan voor dat ze relevant zijn voor jouw content.

Hoe vind je de hashtags?

Door te kijken naar wat je post, kun je al best veel hashtags uit de tekst halen. Kijk ook naar de branche van je bedrijf en wat je wilt communiceren. Als je op Instagram een hashtag wil gebruiken, zie ook hoeveel berichten er zijn gepost met deze hashtag. Je kunt ook gebruikmaken van trending hashtags. Het voordeel hiervan is dat je weet dat veel mensen de hashtag zien. Een nadeel kan zijn dat als je nog niet veel volgers hebt, je minder snel opvalt tussen accounts met veel volgers. Bekijk wel of een trending hashtag echt bij je post past. Je kan je ook laten inspireren door de hashtags die jouw doelgroep en je concurrenten gebruiken. Op die manier kun je een nieuwe groep mensen buiten je netwerk bereiken.

Waar moet je op letten bij hashtags?

Gebruik geen spaties in hashtags, dat is een veelvoorkomende fout. Indien je meerdere woorden wilt gebruiken, moet je ze zonder spaties aan elkaar te schrijven. Als een hashtag zonder spaties moeilijk te begrijpen is, kun je ervoor kiezen om elk woord met een hoofdletter te schrijven, bijvoorbeeld #ThrowbackThursday. Op deze manier je jouw content overzichtelijk.

Alles nog even samengevat:

  • Hashtags zorgen ervoor dat je content gevonden en gecategoriseerd wordt
  • Hashtags zijn onmisbaar voor social media
  • Gebruik specifieke hashtags voor jouw post in een mix van populaire hashtags
  • Hashtags kunnen helpen je bereik te vergroten
  • Gebruik geen spaties in je hashtags

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het bedenken van de juiste hashtags? Wij gaan met plezier met jouw social media aan de slag! Kies de content abonnement die past bij jouw behoefte en wij zorgen ervoor dat jij het beste resultaat uit jouw social media gaat halen. Lees er hier alles over.