Wat is een social content kalender?
Een social content kalender is een georganiseerde planningstool die je kan gebruiken om de inhoud die je op sociale media platforms gaat posten te plannen en beheren. Op deze manier ben je altijd goed voorbereid, kun je goed samenwerken en heb je wekelijkse social posts.
Waarom gebruik je een social content kalender?
Je gebruikt een social content kalender voor het inplannen van je social media posts. Je wilt bijvoorbeeld groeien in het aantal volgers, of je volgers beter op de hoogte brengen van wat je doet.
Met de kalender hou je overzicht over de geplande content en kunnen jij en je team niks vergeten. Je kan deze kalender namelijk delen met je team om makkelijk samen te werken en taken te verdelen. Heb je als doel om iedere week 2 posts te plaatsen? In de kalender kun je precies zien wanneer je nog content mist. Wil je afwisselend thema’s behandelen? Met de kalender zie je in één oogopslag of de verschillende onderwerpen goed verdeeld zijn over de weken. Kortom, het helpt je bij de planning, organisatie en uitvoering. Jij creëert een constante stroom aan content en je merk is online continu zichtbaar. Afhankelijk van jouw doelstelling werk je daarmee gericht aan jouw branding of groei in het aantal volgers.
De content die je hebt bedacht moet eerst gemaakt worden. Je wilt bijvoorbeeld een nieuw product promoten of een interessante blog delen. Je bedenkt daarvoor een concept, vervolgens schrijf je de tekst en maak je een visual. Dit kan een foto, video, illustratie of een andere visuele vorm zijn. Omdat je dit van tevoren inzichtelijk maakt in de kalender, kan je een fotoshoot op de planning zetten, een brainstorm plannen en een taakverdeling voor je team maken. Zo ben jij goed voorbereid en kun je zien of alles op schema ligt.
Zo maak je een social content kalender in 7 stappen
Om een social content kalender te maken volg je een aantal stappen. Een goede voorbereiding is al het halve werk.
Stap 1 Stel doelen voor jezelf. Wat zou je willen behalen? Wil je bijvoorbeeld meer volgers krijgen, een x aantal keer per week posten of meer likes?
Stap 2 Bepaal een doelgroep. Wie wil je benaderen? Zijn dat je huidige volgers, of wil je een grotere groep aanspreken? Hoe kan je hen bereiken, wat vinden zij interessant en hoe kun jij ze aanspreken?
Stap 3 Bekijk welk platform jouw doelgroep het meest gebruikt. Denk aan LinkedIn, Instagram, Facebook, Youtube, WhatsApp, TikTok, SnapChat en Bereal. Zo kan je voor jezelf bepalen waar jij gaat posten.
Stap 4 Bedenk een onderwerp voor je post. Daarmee maak je het voor jou en je team overzichtelijk wat je gaat posten en wat de inhoud is van deze post. Nog slimmer is het om een aantal overkoepelende thema’s op papier te zetten waar jij het met je volgers over wil hebben. Op die manier is het makkelijker een onderwerp te kiezen als je even geen inspiratie hebt.
Stap 5 Kies een en tijdstip datum wanneer je een post online wilt zetten. Hou rekening met welke dagen en tijden je doelgroep actief is. Je kunt hiervoor een test doen door content te posten en te kijken hoeveel activiteit je krijgt. Hier kan je op inspelen om ervoor te zorgen dat jouw post meer bekeken wordt.
Stap 6 Schrijf de tekst uit voor je social post. Denk hierbij aan de tone of voice, hashtags die je kunt gebruiken, een link naar een landingspagina en mensen of bedrijven die je wilt taggen.
stap 7: Maak of vind een visual die past bij de tekst die je geschreven hebt. Zoals een video, foto of animatie die jouw boodschap ondersteunt of de aandacht trekt.
Nu heb je je social posts in je kalender staan en kan je ze gaan uitvoeren! Succes. Wil je jouw content automatisch laten posten? Lees dan ons blog over het gebruik van social media tools.
Hoe ziet een social content kalender eruit?
Nu je weet hoe je een social content kalender maakt en wat er in moet, kun je gelijk aan de slag! Heb je geen idee hoe het er uit ziet of hoe je het indeelt, dan kun je die van ons hier gratis downloaden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een content kalender? Wij gaan met plezier met jouw social media aan de slag! Kies de Content Abonnement die past bij jouw behoefte en wij zorgen ervoor dat jij het beste resultaat uit jouw social media gaat halen. Lees er hier alles over.